Manaste - Aitoa onnea on mielenrauha > Muut  > Joogafestarit – Mitä jäi käteen Magnesiasta?
joogafestarit-magnesia-mandala-ruusut-ja-kristallit

Joogafestarit – Mitä jäi käteen Magnesiasta?

Olen viime aikoina keskittynyt kirjoituksissani teoreettisiin ja asiapitoisiin aiheisiin. Välillä jotain kevyempää, vaikka kesästä on jo aikaa. Osallistuin kesällä kaksille joogafestivaaleille oppilaan roolissa: Magnesia-festareille, jotka pidettiin Lonnan saarella 3.-4.8. sekä alkusyksyn Karmakiller-festareille Telakkarannassa 9.-10.9. Molemmat olivat erittäin onnistuneita tapahtumia, joskin hyvin erilaisia. Syy, miksi halusin näitä festareita kiertää, oli se, etten tunne juuri ketään Suomen joogamaailmasta enkä oikeastaan edes tiedä, mitä täällä Pohjolassa on joogan saralla menossa. Yllätys olikin iloinen: Suomesta löytyy monia joogafilosofiaan perehtyneitä ja perinteisten oppien mukaan opettavia opettajia! Kerron tässä kahteen osaan jaetussa blogikirjoituksessa molemmista festareista kolme kohokohtaa, jotka herättivät tiedonjanoni ja saivat minut opiskelemaan, lukemaan, keskustelemaan ja kirjoittamaan sekä tekivät minusta varmasti entistä paremman joogaopettajan!

MAGNESIA FESTIVAL 3.-4.8.2017

Magnesia oli oikein sydämellinen tapahtuma. Paikasta ja tapahtumasta huokui lämpö ja välittäminen, vaikka perjantaiaamu olikin litsläts-vetinen. Päivien teemat tänä vuonna olivat Silence & Clarity ja Tribal Energy & Synergy. Nämä tulivatkin kivasti esille päivien ohjelmissa. Olen kuitenkin aika kaavoihin kangistunut, asiapitoisesta joogafilosofiasta kiinnostunut festarilainen, mikä heijastui valitsemissani työpajoissa. Paljon jäi käteen kaikista niistä, mutta seuraavat kolme sykähdyttivät eniten.

  1. Miska Käppi: Prana joogan perustana

Aina kun sana prana esiintyy jossakin, olen varmuudella korva höröllä! Miska ymmärsi pranaa ja pranasta juuri niin paljon kuin toivoinkin. Perusteesinä hänen luennollaan oli, että prana tulisi energian tai elämänvoiman sijaan kääntää sanalla henki – muuten helposti sekoitamme pranan johonkin aineelliseen ilmassa tai kehossa leijailevaan asiaan. Hän kuvasi pranaa tietoisuuden liikeosioksi. Tietoisuus on liikettä, joka synnyttää kokemusta, ja prana on se kaiken tuottava voima tai liike kaiken manifestaation taustalla. Pranaa on vaikea käsittää, koska tietoisuus, kokemus, energia ynnä muut eivät tapahdu tai elä silmiemme edessä eivätkä tämän näkökannan mukaan edes aivoissamme. Ymmärrän, että tämä väite avaa kokonaisen maailmankuvallisen keskustelun, johon en tässä yhteydessä lähde. Lue kuitenkin kaksiosainen kirjoitukseni pranasta, hengityksestä ja pranayamasta, jos haluat sukeltaa pranan maailmaan syvemmin!

  1. Lana Lavanina: Syksy ja talvi ilman flunssaa Ayurvedan avulla

Ayurveda käännetään elämäntieteeksi tai elämisen taidoksi. Aina Intiassa käydessäni käyn Ayurveda-lääkärillä mittauttamassa pulssini, hakemassa neuvoja pieniin vaivoihini ja ennaltaehkäisemässä suurempien epätasapainojen syntymistä. Intia on myös yrttien karkkikauppa, ja jos katsoo jonkun tiettyyn epätasapainoon suunnitellun yrttirohdon ainesosalistaa, huomaa, että kyseessä on äärimmäisen eksakti tiede. Se on, kuten myös esimerkiksi kiinalainen, tiibetiläinen, egyptiläinen lääketiede, suunniteltu pitämään ihminen terveenä. Aina. Ei siis pelkästään sammuttamaan tulipaloja vaan puuttumaan syihin ongelmien taustalla! Systeemin (keho-mieli-henki – kokonaisuus) epätasapainotiloja systematisoidaan kolmen doshan (tahra, virhe, epätasapaino) avulla, joita ovat vata, pitta ja kapha.

Vatan ominaisuuksia ovat kuivuus, kylmyys, keveys, karheus ja nopeus, pittqn kuumuus, öljymäisyys, läpäisevyys ja ylivilkkaus, kaphan hitaus, raskaus, jämähtäneisyys, viileys ja öljymäisyys. Kaikilla näillä on tehtävänsä meissä, mutta jonkun tai useamman doshan epätasapaino aiheuttaa ongelmia. Syksy ja talvi eli Suomen kylmät vuodenajat ovat vata-ongelmien valtakautta. Ongelmia hillitsemaan on neljä peruskeinoa, jotka kaikki huolehtivat siitä, että ruuansulatuksen agni eli tuli pysyy vahvana. Kun agni on vahva, taudit ja sairaudet eivät saa meistä otetta! Keinoja ovat:

  • Ruokavalio
  • Elämäntapa
  • Jooga ja pranayama
  • Öljyt

Pretty simple! Ohjeet ja keinot kuitenkin vaihtelevat doshan mukaan, joten mitään yleispätevää on vaikea sanoa. Varsinkin kullekin doshalle sopiva ruokavalio ja öljyt eroavat merkittävästi toisesta. Elämäntavoissa tärkeintä on aina ja kaikille säännöllisyys: herää aikaisin, syö samaan aikaan päivästä ja mene aikaisin nukkumaan. Joogaa ja pranayamaa suositellaan kaikille, mutta varsinkin pranayamaa terapeuttisessa merkityksessä, jolloin jälleen kerran dosha vaikuttaa harjoituksiin. Terapeuttisesta pranayamasta kerron lisää Karmakiller-festarin kohokohdissa.

  1. Jaakko Halmetoja: Sisäinen hehku ravitsemuksen kautta

”Kun kehoni ei ole häiriintynyt, lopputuloksena on terveys. Kun mieleni ei ole häiriintynyt, lopputuloksena on viisaus. Kun sydämeni ei ole häiriintynyt, lopputuloksena on rakkaus.” Kiinanalainen viisaus

Olin Halmetojan luentoa edeltävänä iltana juuri keskustellut ystäväni kanssa ravitsemustieteestä ja sen opiskelusta. Luento sattuikin tämän kanssa kuin nenä päähän tarjoten paljon nippeli- ja biohakkeritietoutta hienoon visuaaliseen pakettiin nidottuna. Pääpointtina oli joogia ilahduttava jo Upanishadeista peräisin oleva huomio: mielemme muotoutuu ruuan hienojakoisesta energiasta Siis olet mitä syöt. Halmetoja mainitsi ravinnosta muun muassa seuraavia mielenkiintoisia pointteja:

  • Vedellä on väliä. Olemme suurimmaksi osaksi vettä, joten ei ole aivan sama, millaista vettä juomme. Valitse lähdevesi.
  • Kylmä suihku/avantouinti tekee hyvää. Kylmä vesi poistaa stagnaatiota, rauhoittaa ja tasapainottaa mieltä ja voi auttaa sairauksien hoidossa. Valitse kylmä suihku!
  • Adaptogens will make you stress-free! Adaptogeenien on tutkitusti todettu tasaavan stressireaktiota: stressin nousu- ja laskukäyrät ovat loivempia eli ne tasaavat stressireaktiota kehossa. Adaptogeeneja ovat mm. ruusujuuri, sitruunaköynnös (schisandra chinensis), tulsi ja aswagandha.
  • Lääkinnälliset sienet auttavat immuniteetin kasvattamisessa ja sairauksien torjunnassa. Hyviä lääkinnällisiä sieniä ovat mm. pakuri, pakurikääpä ja reishi eli lakkakääpä.
  • Muita kunkkuja tuotteita terveyteen: mausteet (erityisesti intialaiset), ghee ja mehiläistuotteet.
  • Mitä violetimpi kasvi (esim. nykyisin tuntemamme porkkanan ja perunan esi-isät), sitä enemmän ravintoaineita ja mineraaleja. Valitse siis pigmentti, älä non-pigmentti!
  • Suomen luonto on pullollaan adaptogeenejä ja superfoodeja! Ei tarvitse mennä merta edemmäksi kalaan.
  • Kaikkien tärkeintä on käytännöllisyys. Jos et syö (parantavia) yrttejä, ne eivät toimi. Eli älä tee asioita liian vaikeaksi, aloita vaikka yhdestä ja helposti saatavilla olevasta.

”If you want to change the fruits, you will first have to change the roots. If you want to change the visible, you will first have to change the invisible.”

Seuraavassa osassa lisää Karmakiller-festareista!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.