Manaste - Aitoa onnea on mielenrauha > Hyvinvointi  > Positiivinen ajattelu – ota vastuu ajatuksistasi!
positiivinen-ajattelu-merimaisema-aallot-edustavat-mielen-heittelya

Positiivinen ajattelu – ota vastuu ajatuksistasi!

Tarvitsemme positiivista mieltä, jotta pystymme meditoimaan. Positiivinen mieli on puhdas ja kirkas, sattvinen, jos joogan termejä käytetään. Synkkä, negatiivinen, saamaton mieli ei meditaatioon kykene. Positiivinen ajattelu edistyy joogan kaikkien muotojen harjoittamisen myötä ihan huomaamattakin. Erityisen tehokasta on joogafilosofiaan tutustuminen, joka auttaa ymmärtämään ajatuksen rakennetta, ajatteluprosessia ja toimintamallejamme.

Notkea keho, notkea mieli. Ryhdikäs kroppa, ryhdikäs ajatus. Joogassa analogioita kehon ja mielen välillä riittää. Asanat, pranayama eli hengitysharjoitukset, rentoutuminen ja ruokavalio vaikuttavat kehon terveyden ohella mieleen. Kun keho on tasapainossa, yleensä mieli on myös. Terveys, korkea energiataso, rentoutunut olo ja vahva ruoansulatus ovat kaikki positiivisia termejä. Positiivinen ja negatiivinen ovat kuitenkin arkielämässä suhteellisia termejä. Mistä tiedämme, mikä on positiivista ja mikä negatiivista?

Joogan lähestymistapa

Jooga kertoo, että positiivinen on sitä, mikä tuo meitä lähemmäksi todellista Itseämme, rauhaa ja tyytyväisyyttä, kohti yhteyden tunnetta. Negatiivinen taas vetää meitä kohti eläimellistä luontoamme, rauhattomuutta ja yhteyden katkeamista. Joogan mukaan velvollisuutemme on kulkea negatiivisesta positiiviseen, pimeydestä valoon. Onni on taito, jota voi kehittää. Kärsimme, koska yhdistämme onnellisuuden aisteihin ja tunnetiloihin, ja yritämme luoda ulkoiset olosuhteet sellaisiksi, miltä luulemme onnen näyttävän. Mieli itse luo kaikki illuusiot ja odotukset onnesta. Se tulkitsee ulkoisia olosuhteita miellyttäviksi tai epämiellyttäviksi, onneksi tai kärsimykseksi. Onni ei ole mikään mielen tuote. Ei positiivisuuskaan. Mitä vähemmän yritämme tulla onnelliseksi, sitä paremmin saatamme menestyä. Riittää, että siirrämme huomion sisäänpäin ja alamme rakentaa sisäisestä ympäristöstämme harmonista kokonaisuutta!

Ajatus – Toiminta – Tapa – Luonne – Kohtalo

On tärkeä ymmärtää ja uskoa, että elämän kulkuun voi vaikuttaa! Kaikki lähtee ajatuksesta, joka johtaa toimintaan. Toiminta johtaa tapaan, olemmehan melko tapoihimme kangistuneita. Tapamme taas muodostavat pitkälti sen kehikon, luonteemme, jonka puitteissa elämässä toimimme. Kun olet tietoinen tästä syy-seurausketjusta, voit luoda itsellesi tavoitteen muutokselle. Haluatko olla edes vähän vähemmän negatiivinen? Käyttäydytkö aina jonkun henkilön seurassa huonosti, mutta haluaisit muuttaa lähestymistapaasi? Positiivisella ajattelun tekniikoita harjoittamalla otat vastuuta elämästäsi. Se alkaa ottamalla vastuuta ajatuksista.

positiivinen-ajattelu-sarjakuva-karsivallisyydesta

Positiivisen ajattelun tekniikoita

Tietoinen mieli syöttää koko ajan ajatuksia tiedostamattomalle mielelle, jossa ajatusten ’siemen’ kytee. Ole tarkkana, mitä haluat syöttää. Mieli alkaa ajan kanssa totella sille syötettyjä tapoja ajatella ja reagoida; jos ruokit tiedostamatonta negatiivisuudella, tapasi ja luonteesi alkavat saada negatiivisen värityksen. Jos pidättäydyt positiivisessa, loistat positiivisuutta kaikessa tekemisessäsi. Sinulla on kaikki valta ja voima vaikuttaa ajatteluusi ja positiiviseen muutokseen! Seuraavassa listaan joukon tekniikoita positiiviseen ajatteluun, siihen, miten ajatuksista voi alkaa ottaa vastuuta.

  1. Tarkkaile ajatusta ja ole välittämättä siitä. Et ole se ajatus. Anna sen olla. Jos et kieriskele ajatuksessa, se häviää itsestään.
  2. Vastakkaisen ajatuksen syöttäminen. Kohtaa ajatus ja korvaa se täysin päinvastaisella ajatuksella. Jos tunnet vihaa jotakuta kohtaan, opettele korvaamaan viha rakkaudella tai myötätunnolla. Jos tunnet itsesi surulliseksi, sano itsellesi: ”Olen iloinen”.
  3. Positiiviset affirmaatiot eli voimalauseet. Näillä syötät alitajunnallesi positiivisuutta. ”Minä pystyn tähän.” ”Olen vahva ja luotan elämään.” Kun tiedostamaton mieli alkaa hyväksyä tietoisen mielen sille näin lähettämiä viestejä, viestit tulevat osaksi elämäämme.
  4. Muunna ajatustesi ja tekojesi luonne. Esimerkiksi vihan ja muiden negatiivisten tunteiden muuntamiseen voi käyttää mantran toistamista tai laulamista ja itsekkäiden tekojen muuntamiseen epäitsekästä (vaikkapa vapaaehtois-) työtä. Näin käytät negatiivisten tunteiden tai ahneen työnteon vaatiman energian parempaan, positiivisempaan tarkoitukseen.
  5. Millainen ihminen haluat olla? Visualisoi mielessäsi tätä positiivista kuvaa tai tavoitetta itsestäsi. Kirjoita itsellesi muistutuksia tai pidä rannekorua, joka muistuttaa sinua tästä tavoitteesta. Erityisesti muutostilanteissa visualisointi rakentaa rohkeutta ryhtyä toimeen.positiivinen-ajattelu-nainen-halaa-kivea
  6. Keskittyminen positiiviseen. Jouten oleva mieli on paholaisen työpaja. Keskity positiiviseen, äläkä edes anna tilaa negatiivisille ajatuksille. Lausu esimerkiksi mantraa mielessäsi (näin minä teen turbulenssin aikana lentokoneessa). Tee hyvää muille. Näin omissa ajatuksissa vellominen vähenee.
  7. Vähennä hyödyttömiä ajatuksia, keskusteluja ja tekoja. Tee elämästäsi yksinkertaisempaa. Siivoa talo, hankkiudu eroon turhasta tavarasta. Vähennä tietoisesti haluja ja tarpeita.
  8. Guerilla-tekniikka. Tee yksi pieni muutos päivässä. Näin tavoitteet eivät ole liian korkealla ja koet onnistumisia. Esimerkiksi: Hymyile kadulla kävellessäsi. Syö karkin sijaan hedelmä. Laita puhelin pois hieman aiemmin ennen nukkumaanmenoa ja meditoi hetki, vaikka sängyssä selälläsi.
  9. Hyväntuulisuus. Yritä nähdä aina asian humoristinen, kepeä puoli. Älä ota itseäsi liian vakavasti. Näin vähennät asioiden ottamista henkilökohtaisesti. Ymmärrä, että mitä tahansa tapahtuukin, kaikki on niin kuin niiden kuuluukin olla. Kaikki järjestyy.
  10. Hyveiden kehittäminen. Kehitä hyveitä kuten anteeksiantoa, sietokykyä, rauhallisuutta ja mielentyyneyttä. Vältä äärimmäisyyksiä. Äärimmäiset reaktiot eivät vie sinua minnekään, ne vain kuluttavat energiaasi.

Valitse näistä tekniikoista yksi, johon keskityt seuraavan viikon ajan. Valitse sen jälkeen toinen tekniikka ja harjoittele sitä seuraava viikko. Kokoa vähitellen itseäsi miellyttävä tekniikkapatteristo, josta valitset tekniikan tarvittaessa tilanteen mukaan. Näin aloitat matkasi kohti entistä positiivisempaa, tasapainoisempaa ja onnellisempaa elämää!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.