Manaste - Aitoa onnea on mielenrauha > Jooga  > Jooga ja mainonta: Onko joogan myyminen ok?
jooga-ja-mainonta-soturi

Jooga ja mainonta: Onko joogan myyminen ok?

Tein keväällä ensimmäisen verkkokurssini. Se olikin aikamoinen rutistus. Digituotteiden ideana on, että periaatteessa ne ovat kaikkien saatavilla missä ja milloin tahansa. Ei ole ylärajaa sille, kuinka moni voi päästä kosketuksiin kurssin teeman (tässä tapauksessa toimistojoogan) kanssa. Ihan pelkkä kurssin valmiiksi saattaminen ei tosin riitä. Sitä pitää myydäkin.

Tässä prosessissa jouduin kohtaamaan suuren moraalisen kysymyksen: millä keinoilla ja miten joogaa voi myydä? Tulisiko joogaa ylipäänsä myydä? Miten jooga ja mainonta sopivat yhteen?

Myynnin keinot

Pohjustan hieman. Myynti käyttää paljon ns. psykologisia vipuja houkuttelemaan asiakas toimintaan eli ostamaan tuote. Tehokkaimpia psykologisia vipuja ovat esimerkiksi huonon, suorastaan järkyttävän nykytilanteen vertaaminen onnelliseen lopputulemaan. Käytännössä siis sanoisin, että ”Haluaisitko sinä, stressaantunut, univaikeuksista kärsivä, fyysisesti sairas ja negatiivisuutta poteva työntekijä, muutosta tilanteeseesi? Ei hätää, tällä kehittämälläni metodilla nouset suosta, saat työtehosi takaisin, toivut kokonaan päänsäryistäsi ja stressikäyräsi pysyvät aina vihreällä turvallisella alueella.”

Perinteisestä näkövinkkelistä kehon ja mielen kokemat hyödyt ovat lähinnä joogan sivuvaikutuksia.

Tässä vaiheessa on lienee syytä mainita, että kaikkea voi tietysti myydä myös ns. tuote edellä, eli kertomalla faktoja, kokemuksia ja ominaisuuksia tässä tapauksessa toimistojoogakurssista. Tällöin on asiakkaan päätettävissä, tarvitseeko hän tuotetta. Aivan tiukalla linjalla ei oikeastaan tarvitsisi kertoa edes tuotteen hyödyistä, koska nekin ovat todella yksilöllisiä. Mutta kuka silloin mitään ostaisi (ellei jo sattuisi tietämään, miten mahtava juttu jooga on)?

jooga-ja-mainonta-toiden-parissa

Joogi markkinoi.

Myynnillä siis on tarkoitus luoda tarve, tehdä asiakas tietoiseksi ongelmastaan, herättää kiinnostus, suostutella, vietellä, hurmata, tökkiä asiakkaan herkkiä kohtia, osoittaa oma tietämys, ratkaisu ja hyödyt. Auttamista, sanoisi myyntimies Mynttinen.

Joogan päämäärä on siellä, missä mainonta menettää merkityksensä

Totta, jooga pystyy muuttamaan oikeastaan koko elämäsi. Jo pelkkä harjoitus ilman mitään filosofista pohdintaa opettaa päästämään irti turhasta, ja hiljalleen keho-mieli alkaa toimia kokonaisuutena, harmoniassa. Osat eivät sooloile omiaan vaan keskustelevat keskenään sujuvasti. Esimerkki tästä abstraktihkosta teoriasta: kun stressaavassa tilanteessa ajatukset sinkoilevat ympäriinsä ja kehon stressihormonitasot nousevat (sympaattisen) hermoston aktivaation seurauksena, hengittämällä syvään muutaman kerran ja erityisesti uloshengitystä pidentämällä tämä reaktio rauhoittuu. Hengitys siis palauttaa osat takaisin järkevään keskusteluun. Ei olekaan mikään hätä, joten ei ole syytä nostaa hälytystasoja.

Jooga karsii ehdollistumia ja vapauttaa identifikaatioista.

Jooga todella toimii näin. Syvemmällä tasolla jooga karsii ehdollistumia, vapauttaa. Et joku päivä enää uskokaan, että vain säntillisesti 40 vuotta päivittäistä palkkatyötä tekemällä olet täyttänyt kunnollisen kansalaisen velvoitteesi. Tai että sinun pitäisi hakea onnea ja hyvinvointia ulkopuolelta, kun sisälläsi sitä ei ole tarpeeksi.

Myydessäni yllä kuvatulla tavalla käytän siis hyväkseni potentiaalisten asiakkaideni ehdollistumia, syväjuurtuneita käsityksiä elämästä ja itsestä tarjoten ratkaisua polttavaan ongelmaan, yleensä jonkinlaiseen epätasapainoon.

Auttamista tai ei, ei kovin joogista, vai mitä? Tietenkin myynnin maailmassa tätä pidetään asiakkaan kielellä puhumisena, jolloin asiakas samastuu tekstiin (ja sinuun). Sisäinen joogini kaivautuu yhä syvemmälle moraalidilemmaan. Koska joogan on tarkoitus vapauttaa myös identifikaatioista! Ettemme kokisi niin usein olevamme jotakin: tietynlaisilla luonteenpiirteillä, tendensseillä, geeneillä, mahdollisuuksilla ja rajoitteilla varustettuja olentoja, jotka rakentavat tarinaansa ja vieläpä elävät syvällä siinä.

Pitäisikö joogaa edes myydä?

Näiden kipuilujen kautta päädyin kuitenkin kysymään itseltäni ainoan loogisen kysymyksen: pitäisikö joogaa edes myydä? Pyhittääkö tarkoitus siis keinot vai kääntyvätkö keinot itseään vastaan?

jooga-ja-mainonta-videon-kuvaus

Tältä näyttää kuvaustilanne verkkokurssia varten.

Riippuu varmasti siitä, mitä pitää joogana. Olen ymmärtänyt, että jooga-nimikkeen alla voi myydä vaikka minkälaisia juttuja. Jooga on joustava termi. Nykyään virkistäviä ja vetristäviä harjoitteita keholle ja mielelle pidetään joogana. Kuten minäkin pidän toimistojoogaa. Kuitenkin perinteisestä näkövinkkelistä kehon ja mielen kokemat hyödyt ovat lähinnä joogan sivuvaikutuksia, eikä harjoitteilla koskaan pyritä pelkästään vaikkapa verenkierron lisäämiseen selkärangan alueella, liikkuvuuden parantamiseen tai hormonitoiminnan tasapainottamiseen. (Mitä jooga sitten mielestäni on – siitä lisää seuraavassa postauksessa!)

Totta kai tiedän, että annan toimistojoogakurssilla maistiaisen siitä joogasta, mihin itse todella uskon. Mutta kontekstin ollessa toimisto ja työelämä en valitettavasti pysty enempään kuin maistiaiseen. Kysyn siis näin julkisesti itseltäni, onko maistiainen parempi kuin ei mitään?

Ihminen löytää joogan, kun on siihen valmis.

Mutta sitten itse perimmäiseen kysymykseen. Ihannemaailmassa ja aivan rajattomana aitona itsenäni en varmastikaan myisi joogaa. Opettaisin sitä toki. Koska se on osa elämäntehtävääni.

jooga-ja-mainonta-esimerkki-markkinoinnista

Internet on pullollaan markkinointivinkkejä joogaan.

Perinteisesti joogaa on opetettu ashrameissa tai opettajan kotona, jonne oppilaat ovat tulleet asumaan yleensä vuosiksi. Korvauksena opettaja on saanut ylläpidon. Koko opetus on lähtenyt joogan maailmankuvasta, tavasta nähdä maailmaa. Nykypäivänä tämä opetusmalli on tietenkin melko haastava toteuttaa. Kaikki on jo alusta alkaen hieman vinksin vonksin, koska länsimainen maailmankuva ei ole lähelläkään joogan maailmankuvaa. Se on myös suurin syy sille, miksi vieroksun jooga-termin myymistä.

Minussa elää suuri näkemys siitä, että ihminen löytää joogan, kun on siihen valmis. Eikä siihen valmistu mainonnan uhriksi joutumalla tai ties kuinka montaa erilaista jooga”lajia” kokeilemalla. (Ehkä) nämä vauhdittavat polkua. En tiedä.

Myynti on auttamista. Mutta koen, että jooga auttaa enemmän. Kun sen pariin löytää tiensä syvältä kumpuavasta halusta käsin.

Mitä mieltä sinä olet?

 

Disclaimer 1: En missään nimessä moiti kenenkään ehdollistumia; kyseessä oli vain pari esimerkkiä siitä, millaisista uskomuksista olen itse vapautunut.

Disclaimer 2: En ole sitä mieltä, että kaikkien maailman ihmisten on löydettävä tiensä joogan pariin. Saman ymmärryksen elämästä, itsestä ja ympäristöstä voi saavuttaa montaa reittiä (mm. muiden traditionaalisten viisausperinteiden kautta).

P.S. Jos haluat kuulla, mitä jooga minulle merkitsee ja mitkä mielestäni ovat pinttyneimpiä uskomuksia joogaan liittyen, lue seuraavaksi ilmestyvä blogikirjoitukseni!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Your comment...NameE-mail